• خانه
  • ثبت نام در کلاسیکو
  • پایگاه تابستانی ۱۴۰۱ (جدید)
    • مقطع دبستان
    • مقطع متوسطه دوره اول
    • مقطع متوسطه دوره دوم
  • آکادمی نجوم (جدید)
  • مدارس کلاسیکو
    • مدرسه فسفر
    • مدرسه ادونس
    • مدرسه حرفه ای ها
  • نمونه سؤال تیزهوشان
  • ثبت نام کلاس‌های خصوصی کلاسیکو
  • اخبار و رویدادها
  • چندرسانه ای
    • مقاله
    • فیلم
    • پادکست دوات
    • رادیو
    • پیوندهای مفید
  • درباره ما
    • معرفی کلاسیکو
    • هیأت علمی
  • تماس باما
  • مرکز انتخاب رشته کلاسیکو
    دانایی، بزرگترین ثروت است.
    44854286 (021)
    info@classiko.ir
    عضویتورود
    کلاسیکو
    • خانه
    • ثبت نام در کلاسیکو
    • پایگاه تابستانی ۱۴۰۱ (جدید)
      • مقطع دبستان
      • مقطع متوسطه دوره اول
      • مقطع متوسطه دوره دوم
    • آکادمی نجوم (جدید)
    • مدارس کلاسیکو
      • مدرسه فسفر
      • مدرسه ادونس
      • مدرسه حرفه ای ها
    • نمونه سؤال تیزهوشان
    • ثبت نام کلاس‌های خصوصی کلاسیکو
    • اخبار و رویدادها
    • چندرسانه ای
      • مقاله
      • فیلم
      • پادکست دوات
      • رادیو
      • پیوندهای مفید
    • درباره ما
      • معرفی کلاسیکو
      • هیأت علمی
    • تماس باما
    • مرکز انتخاب رشته کلاسیکو

      مقاله

      • خانه
      • بلاگ
      • مقاله
      • معرفی تکنیک های توسعه خلاقیت ـ تکنیک های فردی (بخش دوم)

      معرفی تکنیک های توسعه خلاقیت ـ تکنیک های فردی (بخش دوم)

      • ارسال شده توسط مدیر سایت
      • دسته بندی مقاله, وبلاگ
      • تاریخ 30 آذر 1400
      • نظرات 0 نظر

      تکنیک های فردی در توسعه خلاقیت – بخش دوم

      ۵. تکنیک Do IT

      این تکنیک برای اولین بار توسط اولسن در سال 1980 و در کتاب هنر تفکر خلاق مطرح شد.

       

      تکنیک Do IT  یا انجامش بده برگرفته از 4 کلمه تعریف کردن (D-Define ) ، باز کردن (O-Open) ، شناسایی کردن (I-Identify) و تبدیل (T-Transform) است.

      این الگو بیان میکند که ابتدا باید مسئله مورد نظر را تعریف کرد سپس ذهن برای راه حل های مختلف باز می شود.

      بعد از آن بهترین راه شناسایی شده و به طور موثر به عمل تبدیل می گردد.

       

      مرحله اول : تعریف مسئله

      تمرکز ذهن ·       بپرسید چرا مشکل وجود دارد ؟

      ·       تبدیل مشکل به مشکلات کوچکتر

      ادراک ذهن سه عبارت دو کلمه ای از اهداف مشکل بنویسید که به بهترین نحو آن را بیان کند.
      کشش ذهن تهیه لیست اهداف و معیارها و موانعی که باید بر آنها غلبه کرد.

       

      مرحله دوم : باز کردن ذهن برای رسیدن به راه حل

      آمادگی ذهن از افراد دیگر با زمینه های مختلف مشورت بگیرید.
      شگفت انگیزی ذهن فهرستی از ایده های مضحک و خنده دار نوشته و آن ها را به سمت معقول تر شدن اصلاح کنید.
      باز بودن ذهن تحریک ذهن برای ایجاد اندیشه های جدید :

      نام یک جسم را نوشته ، لیست ویژگی های آن را بنویسید و نسبت به هر ویژگی ایده پردازی کنید.

      سنتز ذهن بررسی دقیق افکار و ایده های خود

       

      مرحله سوم : شناسایی کردن و جمع بندی بهترین ایده های مرحله قبل

      یکپارچه سازی ذهن موانع و راه حل هایتان را لیست کنید و بهترین را انتخاب کنید.
      تقویت ذهن جنبه های منفی ایده خود را فهرست کنید و سعی کنید منفی ها را مثبت کنید.
      نیرومندی ذهن بدترین و بهترین نتیجه های بالقوه  هر کدام از راه حل هایتان را بررسی کنید.

       

      مرحله چهارم : پیاده سازی راه حل نهایی

      تبدیل تئوری به عمل مشکل ترین مرحله بوده و نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی دارد.

      ۶.تکنیک ناپلئون 

      یکی از متفاوت ترین و جذاب ترین تکنیک های خلاقیت است.

      در این روش افراد سعی می کنند مسئله و مشکل موردنظر را از دید افراد و شخصیت های مشهور تاریخ ببینند.

      به طور مثال این سوال مطرح میشود که اگر انیشتن با این مسئله برخورد میکرد چه واکنشی از خود نشان می داد و چه راه حلی را برای آن پیشنهاد میکرد.

      ماری کوری یا ناپلئون چه راه حلی را پیشنهاد میکردند؟

      ۷.تکنیک قیاس ها و استعاره ها

      قیاس به معنای مقایسه دو چیز که در اصل غیرمشابه هستند.

      استعاره نیز به معنای به کار بردن لفظ یا عبارتی به جای عبارت دیگر بر اساس شباهت بین آن دو است.

       

      به عنوان نمونه با قیاس عملکرد ملخ در هنگام شکار ، تراکتور غول پیکر راک 302 طراحی و ساخته شد.

      طراحی صفحات دو قطبی سلول سوختی از یک قیاس با برگ

      • اشتراک گذاری:
      مدیر سایت

      مطلب قبلی

      معرفی تکنیک های توسعه خلاقیت ـ تکنیک های فردی (بخش اول)
      30 آذر 1400

      مطلب بعدی

      برنامه تابستانه کلاسیکو (سال تحصیلی 1402 – 1401)
      11 تیر 1401

      نظر بدهید لغو پاسخ

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      جستجو

      دسته‌ها

      • اخبار و رویدادها
      • مقاله
      • وبلاگ
      • حریم خصوصی
      • شرایط قوانین
      • نقشه سایت
      • خرید قالب

      کلاسیکو

      • مدرسه فسفر
      • مدرسه ادونس هفتم
      • مدرسه ادونس هشتم
      • مدرسه ادونس نهم

      لینک ها

      • کلاس ها
      • سوالات متداول
      • مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی
      classiko logo

      تهران ابتدای ستاری شمال به جنوب، خیابان اخلاص، پلاک 11

      44854286 (021)

      info@classiko.ir

      فهرست ها

      • درباره ما
      • هیأت علمی
      • بلاگ
      • تماس باما

      تمامی حقوق مادی و معنوی برای کلاسیکو محفوظ است | طراحی و اجرا سنا وب دیزاین

      ورود با شبکه اجتماعی:

      خارج شوید Google خارج شوید Instagram خارج شوید Windowslive خارج شوید Yahoo

      ورود با حساب کاربری سایت شما

      رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

      هنوز عضو نیستید؟ همین حالا عضو شو!

      Register a new account

      Are you a member? Login now